Horeca-ondernemer Alex Lourier heeft tijdens de sluiting van zijn restaurant een succesvolle afhaalservice opgezet. FOTO: Morvenna Goudkade
Horeca-ondernemer Alex Lourier heeft tijdens de sluiting van zijn restaurant een succesvolle afhaalservice opgezet. FOTO: Morvenna Goudkade (Foto: )

'Afhaalservice wegens succes verlengd'

  Nieuwsflits

Ik heb het eten mee naar huis genomen en alles zelf getest

Deze week in #NLstartop horeca-ondernemer Alex Lourier van Brasserie M'n Schoonouders in Boskoop. Alex kookt als patron-cuisinier de sterren van de hemel, echtgenote Saskia runt zorgkwekerij De Moestuin en kweekt fruit en groente voor het eigen restaurant.

Morvenna Goudkade

Drie maanden geleden, zondagmiddag 15 maart. Alex Lourier (43) is in zijn restaurant, sfeervol gelegen aan de Gouwe, vlakbij de Boskoopse hefbrug. Het belooft een drukke avond te worden: er zijn veel reserveringen. Met zijn team is de chef-kok druk met de voorbereidingen van het diner. Hoe anders is het een paar uur later: de horeca in Nederland moet acuut sluiten. Ook Brasserie M’n Schoonouders gaat dicht, alle gasten worden afgebeld.

BOSKOOP – Het kwam als een donderslag bij heldere hemel, zegt de horeca-ondernemer terugkijkend. “Alles stond klaar, de gasten kwamen er aan. En toen sluiten. Bizar.” De koelkasten waren vol met eten. Ja, en wat doe je dan? “Zelf thuis opeten. We hebben die eerste week thuis erg lekker gegeten: carpaccio, hertenbiefstukjes. Saskia klaagt weleens: thuis kook hij nooit. Nou, toen wel, haha.” Niet alleen het restaurant moest sluiten, maar ook de zorgkwekerij van echtgenote Saskia. Zij moest haar cliënten voor de dagbesteding afbellen.

Alex is even bang dat er een totale lockdown komt, maar dat gebeurt niet. Er blijft ruimte voor ondernemerschap. “Ik ben plannen gaan maken. Nog nooit had ik catering of afhaal gedaan, maar tijdens de crisis ben ik begonnen met een afhaalservice, uiteraard op traiteur-niveau. En coronaproof, met tijdvakken en met een drive-in.”

Voor zijn restaurant aan de Barendstraat laat hij zien hoe dat in zijn werk ging. Intussen varen jachtjes voorbij langs de kade. De hefbrug gaat omhoog en omlaag. “De drive-in begon op het Kerkplein, hier vlakbij. Mensen mochten het restaurant niet binnen en ons straatje langs de Gouwe is zo smal, dat het te druk zou worden op straat. Dus we hebben een route gemaakt en mensen konden afhalen in een tijdvak. Medewerkers stonden met gele hesjes en walkietalkies op het plein en riepen 'af' naar de keuken als er weer een bestelling door kon komen. De mensen kregen hun tasjes en reden door volgens route.”

Wat betreft de afhaalmenu’s ging de chef-kok niet over één nacht ijs. Alex heeft alles zelf getest. “Ik heb het eten mee naar huis genomen en dan gekeken hoe dat ging. Bleven de gerechten op smaak, bleef de textuur behouden, was het biefstukje nog op temperatuur? Het moest wel echt goed zijn, de kwaliteit die de gasten gewend zijn.”

De afhaalservice is een succes gebleken. Brasserie M’n Schoonouders heeft er de sluiting van het restaurant aardig mee op kunnen vangen. “Het was flink aanpoten, maar het gaf ook heel veel energie. Ik werkte, ondanks de crisis, gewoon zes dagen per week.”

Inmiddels is de brasserie weer open, sinds 1 juni. “We hebben de zaak opnieuw ingericht. Normaal hebben we hier zestig gasten, nu dertig of minder. De afhaalservice is wegens succes verlengd en zelfs uitgebreid. De bestellingen kunnen nu wel bij het restaurant worden afgehaald, maar nog steeds via tijdsblokken."

Het zijn voor de horeca pittige tijden, stelt Alex. "Toch moet je positief blijven en creatief denken: hoe kan het wél?”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden