Online onderwijs volgen op De Akker


<p>Een beeldscherm gevuld met klasgenootjes: een leerling uit groep 4/5 heeft online les met de klas. Foto: Martine Schonenberg</p>

Een beeldscherm gevuld met klasgenootjes: een leerling uit groep 4/5 heeft online les met de klas. Foto: Martine Schonenberg

(Foto: Martine Schonenberg)

Online onderwijs volgen op De Akker

  Nieuwsflits

Een beeldscherm gevuld met klasgenootjes, druk kletsend met elkaar over de afgelopen kerstvakantie. Online in plaats van gezellig het nieuwe jaar startend in de klas. Maar wel samen, want het behouden van het groepsgevoel vinden ze belangrijk op basisschool De Akker in Boskoop. Een inkijkje in naar school gaan tijdens de strenge lockdown.

Van de redactie

Boskoop- Het onderwijs bestaat uit het reguliere programma: alle lessen gaan gewoon door. De leerkracht legt de les uit aan de groep, waarna iedereen aan het werk gaat. “Doordat de methoden op De Akker al digitaal waren en iedereen al een eigen Chromebook had, kunnen de leerkrachten op afstand alle leerlingen volgen en hierop inspelen. Zo worden tijdens de lessen ook extra instructies gegeven aan kleine groepjes voor kinderen die de lesstof moeilijk of juist makkelijk vinden, want ook extra uitgedaagd worden kan prima online”, legt de basisschool uit.

Dagelijks starten de leerkrachten met de hele groep. Op deze manier blijven de leerlingen ook thuis in een schoolritme. Om half negen is iedereen aanwezig en na een moment van het delen van ieders ervaringen aan het thuisfront, wordt de lesdag gestart. “Naast de momenten met de leerkracht zijn er ook de ‘gewone’ pauzetijden. De kinderen kunnen dan lekker met elkaar kletsen, met de hele groep of in het klein. Na de pauze is de juf er weer en gaan de lessen verder.”

Cruciale sectoren

Kinderen met ouders in de zogenaamde ‘cruciale sectoren’ worden opgevangen op school, waar zij meedoen met het online onderwijs van hun eigen groep. Naast leerkrachten en stagiaires speelt ook de leidster van de peutergroep en buitenschoolse opvang van Kind en Co hierin een belangrijke rol. “Samen zorgen dat het onderwijs zo goed mogelijk plaats blijft vinden, dat is waar het team het voor doet. En ondanks dat iedereen het liefst zo snel mogelijk terug is op school, zijn we op De Akker trots op hoe het nu gaat.”

De eerste thuiswerkperiode

Tijdens de eerste thuiswerkperiode in maart had basisschool De Akker naar eigen zeggen de boel snel op de rit. De Chromebooks van school werden meegegeven aan alle leerlingen en na een dag brainstormen hadden de leerkrachten de vorm om goed onderwijs te kunnen blijven geven bedacht. “Net als nu waren twee uitgangspunten hiervoor leidend; contact en goed onderwijs”, laat de basisschool trots aan deze krant weten.

“De leerkracht legt de les uit aan de groep”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden