Gewapend met roze iPad, schrijfblok en beker thee, slaat Isabella (9) zich dapper door het thuiswerken heen.
Gewapend met roze iPad, schrijfblok en beker thee, slaat Isabella (9) zich dapper door het thuiswerken heen. (Foto: Morvenna Goudkade)

Niet in de klas, maar aan de eettafel

Morvenna Goudkade

Het is inmiddels de tweede week dat de scholen gesloten zijn en leerlingen thuis de lessen volgen. Een geheel nieuwe situatie, zowel voor de leerkrachten, kinderen en hun ouders. Hoe gaat dat thuisleren in de praktijk? Wij vroegen het aan schooldirecteur Jeannette Broer van basisschool De Zevensprong en leerlinge Isabella de Roo (9) van de Immanuelschool.

BOSKOOP - Voor iedereen is er veel veranderd, sinds 16 maart de scholen hun deuren moesten sluiten. De Zevensprong, waar normaal 236 leerlingen les krijgen, is praktisch leeg. Er zijn enkele kinderen die opgevangen worden op school, omdat de ouders in vitale beroepen werken. Er gaat heel veel digitaal, vertelt Broer, ook in de communicatie met haar team van leerkrachten.

De leerlingen van De Zevensprong werken met een digitaal portfolio en via het platform My Classroom kunnen ze met elkaar en met de leerkracht in gesprek. "De leerlingen krijgen opdrachten in vakken als lezen en rekenen, maar ook opdrachten voor buiten spelen en knutselen." De kinderen slaan zich er dapper doorheen, vindt de schooldirecteur. "Al krijgen we wel berichtjes: 'lieve juf, ik ben hard aan het werk, maar ik mis je wel, hoor'. Ze hebben geen klasgenootjes meer en normaal werken we hier veel in groepsverband. Dat missen de kinderen nu."

Inderdaad vindt ook Isabella de Roo (9) uit Boskoop het jammer dat ze de andere kinderen van haar klas niet ziet. Isabella zit op de Immanuelschool en doet sinds 16 maart haar schoolwerk thuis. Ook ouders Robbie en Mirjam werken thuis. Isabella heeft haar werkplek aan de eettafel, gewapend met roze iPad, schrijfblok en een beker thee. "Het is wel heel anders nu," zegt Isabella. "Op school werken we ook wel op de computer, maar ook in schriftjes, nu doe ik alles op de iPad." De juf stuurt haar ouders een lespakketje, vertelt de scholiere.

Wat voor lessen ze zoals doet thuis? "Rekenen, begrijpend lezen, spelling, technisch lezen, dat is nieuw, en automatiseren," somt Isabella op. Met de juf heeft ze telefonisch contact en ook met haar vriendinnetjes. "We facetimen en dan vragen we aan elkaar hoe het gaat." Ook de kinderen zijn veel bezig met corona en volgen het nieuws, zegt Isabella. "Het coronavirus verandert het leven van alle mensen."

Voor kinderen ligt verveling op de loer, want er is niet veel te doen en met schoolwerk ben je eerder klaar. "Normaal zit ik elke dag vijfenhalf uur op school. Dat is nu anders. Ik heb minder uren, omdat sommige vakken nu niet kunnen." Een voorbeeld is gym, een vak wat ze nu wel mist. "Ik ben best sportief. Ik zit op voetbal, bij Floreant. Maar nu kunnen we niet naar gym en ook niet naar voetbal." Isabella heeft daarom een plannetje bedacht: "Ik ga een filmpje maken met een 7-minute workout voor kinderen. Sportoefeningen die je thuis kunt doen, wel buiten, want dan ben je in de frisse lucht. En dan kun je toch blijven bewegen."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden