Foto: Helga Boudestein

Fastfill

Karin Houdijk

Tijdens de herfstvakantie verbleven wij een paar dagen in een huisje in Loosdrecht. Het vakantiepark lag wat ver van de winkels af, dus toen de van huis meegenomen boodschappen genuttigd waren, leek het ons wel praktisch om een keer eten te bestellen. Ik begaf me op internet en raakte al snel verstrikt in overdadig 'afhaalland'. Wát een aanbod.

Er volgde een voor mij nogal ingewikkeld proces van kiezen, verleidingen weerstaan van het aanschaffen van 'overheerlijke extraísí, bestelling controleren, adresgegevens invullen (vergt met een vakantiewoning enige uitleg) en tenslotte het betalen. Een hele prestatie op een schermpje van 4,7 inch.

Toen de dozen met pizza's en lasagne waren afgeleverd werden ze vol verwachting geopend. We keken in de dozen en vervolgens naar elkaar. Niemand durfde hardop te zeggen dat het er eigenlijk niet smakelijk uit zag, maar hongerig maakt niet kieskeurig dus er werd gegeten; 13 hele minuten lang en toen was het op en zaten we propvol. Tsja, het is fastfood, wat verwacht je dan?stelde mijn man Edwin. Daar normaal een maaltijd bij ons toch minimaal een half uur duurt, vaak nog langer gezien het eettempo van onze dochter, was dit een record te noemen. Onder het motto "ach het zit erin" werd de avond voortgezet en... hadden we na een uur allemaal weer honger!

En dit is dus heel logisch. Fastfood bestaat namelijk vooral uit verzadigde vetten en snelle suikers (koolhydraten). Snelle suikers (snoep, snacks, frisdranken, pizza en kant-en-klaarmaaltijden) worden na het eten snel in het bloed opgenomen en onderdrukken hiermee de korte termijnhonger. Bij langzame suikers (groente, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten ) gaat de opname in het bloed trager en dus krijg je eerder honger van snelle suikers dan van langzame suikers. De vetten in fastfood verzadigen daarnaast ook minder dan bijvoorbeeld eiwitrijke maaltijden. Sterker nog: vetten hebben als eigenschap dat je juist meer zin in eten krijgt.

Tenslotte spelen de voedingsvezels een belangrijke rol. Fastfood bevat weinig vezels ten opzichte van de eerder genoemde voeding met de langzame suikers. Vezels geven je langer een verzadigd gevoel, omdat ze in vergelijking met andere voedingsstoffen minder snel door ons spijsverteringsstelsel reizen.

Zit je dus na je bak Chinese Foe Yong Hai en witte rijst nog te gieren van de trek? Een bakje kwark met muesli en fruit doet wonderen. Als je het in huis hebt natuurlijk...

Meer berichten