De TU Delft zonneboot in actie tijdens de Monaco Solar Spot One race in 2018.
De TU Delft zonneboot in actie tijdens de Monaco Solar Spot One race in 2018. (Foto: Solar Boat Team 2018)

TU Delft-studente uit Boskoop bouwt boot op zonne-energie

Nikki van Luijk uit Boskoop is een van de studenten van de Technische Universiteit Delft die in de komende 12 maanden een nieuwe zonneboot gaan ontwerpen, bouwen en testen.

Delft - Het Solar Boat Team brengt tien jaar ervaring met draagvleugels samen in een nieuwe boot. Hiermee is het team van plan komende zomer de Solar Spot One race competitie, het grootste wereldkampioenschap voor zonneboten in Europa, te winnen en zo wereldkampioen op alle wateren te worden. De uit Boskoop afkomstige Nikki van Luijk maakt samen met 20 Delftse studenten onderdeel uit van het pioniersteam.

Nikki is na haar tijd op middelbare school Coenecoop College Waddinxveen begonnen aan de bachelor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechiek in Delft. Dit jaar versterkt ze het nieuwe team als Wings and Struts Engineer. Ze is verantwoordelijk voor het ontwerp van de vorm en stuctuur van de draagvleugels onder de boot. De Boskoper laat zien hoe belangrijk het is om efficiënt met energie om te gaan.

Wereldkampioen

Afgelopen juli is het TU Delft Solar Boat Team wereldkampioen geworden op de Middellandse Zee in Monaco. Ze zijn daarmee het eerste Nederlandse team dat met een zonneboot op open zee heeft geracet. Tijdens de wedstrijd hebben ze niet alleen andere zonneboten verslagen, maar ook elektrische speedboten.

Dit jaar gaan de studenten een nieuwe uitdaging aan in de Solar Sport One competitie. Er is een nieuwe klasse gevormd in een van de oudste en meest prestigieuze wedstrijden voor zonneboten in Europa. "Met deze wedstrijd willen we laten zien dat wij als studenten op het hoogste niveau kunnen presteren", aldus Team Manager Lena de Rouw

De competitie bestaat uit verschillende onderdelen, variërend van slalom, endurance en sprintraces in Nederland en Monaco. Om te winnen moeten de studenten gemiddeld de snelste tijd neerzetten bij alle twintig onderdelen. Dit zal een lastige opgave zijn, aangezien het Solar Boat Team racet tegen studententeams, bedrijven én particulieren. Lena: "Ons team zal verschillende innovatieve technieken, zoals draagvleugels, zo goed mogelijk inzetten. We gaan er alles aan doen om te winnen."

Varen zonder vervuiling

De zestien grootste schepen hebben meer uitstoot dan alle auto's wereldwijd. Wij denken dat er in de maritieme wereld nog heel wat winst te behalen valt op dit gebied. Het TU Delft Solar Boat Team zet zich sinds de oprichting in 2005 in om de maritieme sector te inspireren om te verduurzamen. Dit doen ze door een boot te bouwen die zo zuinig mogelijk met de opgewekte energie omgaat. "Als jonge ingenieurs voelen wij de verantwoordelijkheid om groene innovatie te realiseren. Door een boot te bouwen die op puur zonne-energie vaart laten we zien dat een duurzame toekomst nu al mogelijk is."

Tien jaar innovatie

Tien jaar geleden zijn de Delftse studenten gestart om draagvleugels, meestal hydrofoils genoemd, te plaatsen onder hun boot. Net als bij een vliegtuig, zorgen de vleugels ervoor dat de boot boven het water vliegt. Dankzij deze vleugels gaat het voertuig zo efficiënt mogelijk om met de energie die binnenkomt. Op cruisesnelheid komt de volledige romp uit het water. Hierdoor verlaagt de weerstand onderwater drastisch en is er minder energie nodig om nog harder te gaan. De boot vaart bij een gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur op het vermogen van een waterkoker. Lena: "Door samen te werken kunnen we varen naar een zonnige toekomst!"

Meer berichten