"Het lukt mensen altijd om een leuk cadeau of iets om te ontspannen te vinden wanneer ze bij mij binnen lopen."
"Het lukt mensen altijd om een leuk cadeau of iets om te ontspannen te vinden wanneer ze bij mij binnen lopen." (Foto: Nikki Nederhoff)

'Ik wil de mensen blijven inspireren!'

Nikki Nederhoff

Sander ziet zichzelf als gastheer

In de tijd dat online winkelen eerder regel dan uitzondering is, zijn er nog steeds ondernemende families die een winkel hebben. Hoe houden zij zich met hun winkel staande tussen de online concurrentie en wat deed hen besluiten om een winkel over te nemen? Het tweede portret is van Sander Jongejan (39) die in 2008 boekhandel Bruna van zijn vader Dirk overnam.

Boskoop - De belangrijkste tip van Sander? "Houd er rekening mee dat Boskoop je dorp is en daar wonen jouw klanten. Het dorp wordt niet ineens een stuk groter dus houd dat altijd in de gaten! Door het vroege overlijden van mijn moeder heeft ze geen tips meer kunnen geven, maar ik weet zeker dat haar karakter mij nu enorm helpt; zorgzaam en lief (willen) zijn voor."

Sander heeft de opleiding Detailhandel gedaan, maar heeft ook langere tijd in de horeca gewerkt. Daarnaast is hij jaren assistent filiaalmanager bij Kruidvat geweest. "Mijn vorige banen lijken op het eerste gezicht heel verschillend, maar de basis is eigenlijk hetzelfde: verkopen, iets commercieel neerzetten én werken met mensen. Die combinatie vind ik heel leuk en ervaar ik nu in de winkel!"
Het moment dat Sander de vraag van zijn vader kreeg om Bruna over te nemen, weet hij nog goed. "Hij zei op een dag: 'Ik wil stoppen. Ga jij er eens serieus over nadenken of je de zaak wilt overnemen." Direct realiseerde ik mij de omvang en impact die deze vraag – en het antwoord - op de rest van mijn leven zou hebben.
Natuurlijk ben ik met mijn vrouw Charlene om de tafel gaan zitten. We waren er heel snel uit: Wij gaan er voor!" Gedurende een jaar werkte ik steeds minder bij Kruidvat en steeds meer in de winkel. Toevalligerwijs liep het zo dat mijn vader een mooie huis op een mooie plek vond in Musselkanaal (Groningen) en daar heen verhuisde met Jannie. "Hierdoor werd ik natuurlijk in het diepe gegooid, maar ik kreeg ook ruimte om zelf te ontdekken hoe het hebben van een winkel echt is. Dat vond ik niet erg. Mijn vader zei wel gelijk: "Ik ben er voor je, maar ik ga mij niet opdringen." Sander realiseerde zich goed dat een nieuwe eigenaar voor een goedlopende winkel in een dorp vraagt om een zorgvuldige aanpak met respect voor de historie." Mijn vader en ik zijn allebei erg van goed contact met mensen en je kent mensen ook echt een leven lang waardoor je lief en leed met elkaar deelt. Natuurlijk doe ik sommige dingen anders omdat ik van een andere generatie ben." De tijden veranderen zeker door online winkelen, maar hij gelooft dat juist nu mensen dat contact in een echte winkel steeds meer waarderen. "Ik streef er naar dat mijn winkel en mijn team zorgen een gevoel van ontspanning en onthaasten. Ik zeg altijd: waarom zouden mensen bij mijn winkel naar binnen lopen? Dat is het belangrijkste. Ik denk dat in mijn branche de combinatie tussen een fysieke winkel en online een voorwaarde is voor de toekomst! Ik wil mensen blijven inspireren!"

Meer berichten