De Alphenaar vaart langs met miljoenen liters gerstenat en een rode ster op de boeg.
De Alphenaar vaart langs met miljoenen liters gerstenat en een rode ster op de boeg. (Foto: )

Wachten zal die lege Alphenaar!

Willem J.G.Kruiswijk

Groen binnenvaartschip

Sinds enige tijd gaat de Boskoopse hefbrug open voor de nieuwste aanwinst op de Gouwe, het containerschip de Alphenaar. Een bierboot, dat moge duidelijk zijn door de rode ster op de boeg van het schip.

Boskoop - Het casco van de Alphenaar werd in 2018 gebouwd bij Santierul Naval Orsova S.A. in Orsova, Roemenië en afgebouwd bij CCM3 in Werkendam. Eigenaar is de Combined Cargo Terminals in Moerdijk. Ook voor de binnenvaart is het milieu - en vooral de eisen die eraan gesteld worden - een hot item en de bierbrouwer uit Zoeterwoude stelde zelf ook hoge eisen aan het vervoer over water.
Zo werd speciaal voor de vaart over de Gouwe met (bier)containers al in 2012 de For-Ever in de vaart gebracht. In 2017 volgde de Gouwenaar (ex. Bonjovi). De schepen werden aangeduid als Gouwe-naar, Gouwe-naar 2.0 en nu dus de Gouwe-naar 3.0 met de naam Alphenaar. En steeds werden er verbeteringen ten gunste van het milieu en veiligheid aangebracht.

Zo heeft de Alphenaar twee 544 pk Oswald Electromotoren en een 650 pk Electromotor-Veth-Jet als kopschroef. Voer het type Gouwe-naar 2.0 nog met één schroef, de Alphenaar heeft geen roeren meer, maar twee schroeven met direct er recht bovenop de elektromotoren. Daarmee 'stuurt' hij dan over de lastige vaarweg van de containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn (voorheen van Nedcargo en daarvoor van Van Uden) over de Gouwe en Hollandse IJssel naar de zeehaven van Rotterdam en soms verder naar Antwerpen.
Per keer kunnen er 104 containers meegenomen worden, veelal gevuld met bier in flesjes of in vaten. Dat worden dus miljoenen flesjes en miljoenen hectoliters gerstenat en het mag duidelijk worden dat dit vele wegtransporten overbodig maakt.

Wachten voor de hefbrug

Op de terugweg naar Alphen aan den Rijn vervoert het 90 meter lange en 10.50 meter brede schip evenzoveel lege containers. Daardoor ligt het hoger op het water en moet het schip de ballasttanks vullen om onder de zeven meter hoge (spoor)bruggen bij Gouda te kunnen doorvaren.
Helaas lukt dat niet voor de hefbruggen in Boskoop en Waddinxveen. Wachten betekent dat dus voor de nieuwe Alphenaar. Het is nu eenmaal zo, maar denk bij het wachten dat de Alphenaar op zichzelf een groen schip is en bijna emissieloos vijf uur kan varen met een accupakket van 2.4 megawatt.

Natuurlijk is ook aan de bemanning gedacht.
Had de Gouwe-naar 2.0 nog twee boven elkaar geplaatste woningen, de Alphenaar heeft één gelijkvloerse dubbele woning. Gezien de groei van de bierbrouwer uit Zoeterwoude verwacht men dat er minimaal één, maar mogelijk zelfs twee schepen van het type Gouwe-naar gebouwd gaan worden. Net als bij de bierflesjes en de hectoliters bier moet voor deze investering ook in miljoenen gedacht worden. Maar dan in euro's.
Proost!

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden