Logo gouwekoerier.nl


Foto: Helga Boudestein

Ochtendgejaag

Maandagochtend na de vakantie: het ochtendgejaag is begonnen. Opstaan, aankleden, eten, lunchtrommeltjes maken, tassen inpakken, tanden poetsen, kind uitzwaaien en in de auto naar het werk. Het allerlekkerste aan de schoolvakanties vind ik dat er niet gehaast hoeft te worden. Kleden we meteen aan of vanmiddag om drie uur pas? Ontbijten we makkelijk of maken we er werk van? Van ochtendstress is geen sprake… heerlijk!

Als ik ga stressen ben ik geen leuk mens dus bij een knorrige moeder in de ochtend heeft niemand baat. Ik heb mezelf dan ook aangeleerd om zoveel mogelijk de avond tevoren alvast voor te bereiden: de havermout zet ik in de week zodat deze alleen nog maar verwarmd hoeft te worden of ik kies vast fruit uit voor de smoothie van de volgende ochtend. De drinkflessen worden gevuld en ik zet klaar wat er in de lunchtrommel moet.

Ik probeer de lunch zoveel mogelijk af te wisselen omdat is gebleken dat onze dochter dan beter en sneller eet op school. Aan dat variëren heb ik niet perse heel veel meer werk, het vraag alleen wat planning.

Een paar voorbeelden: Af en toe eten we volkorenpannenkoeken. Daar bak ik er dan extra van en die vries ik per portie in. Besmeerd met een beetje roomkaas en belegd met kipfilet of avocado (met citroensap anders wordt ie bruin) is het een ware traktatie. Uiteraard kun je er ook (suikerarme) jam op doen, maar avocado is nou nét even wat gezonder.

Bakliefhebbers kunnen groentenmuffins maken. Vervang in je reguliere muffinrecept het bloem voor meel en voeg bijvoorbeeld spinazie toe aan het beslag. Hapt lekker weg!

Op internet zijn veel recepten voor bananenbrood te vinden; heerlijk als tussendoortje of als lunch besmeerd met wat noten/pindakaas. Kinderen zijn hier doorgaans dol op. Tegenwoordig kun je crackers in alle soorten en maten vinden. Probeer te gaan voor de volkorenvarianten met weinig onnodige toevoegingen. Geef daar los wat rauwkost of geschaafde appel bij (ook weer wat citroensap doorheen doen) en je hebt een heerlijk frisse lunch.

Tenslotte: varieer met rauwkost en fruit in het trommeltje. Op deze manier krijgt je kind weer wat van haar of zijn dagelijkse benodigde hoeveelheid vezels en vitamines binnen en je went ze ook aan dat met name groenten ook op andere momenten van de dag gegeten kunnen worden. Handig en leuk hierbij zijn de lunchboxen met aparte vakjes of met een dubbele bodem.


Deze dingen klinken misschien bewerkelijk. Maar als je op een druilerige zondag even lekker met je kind aan het bakken slaat en je vriezer hiermee vult, maak je het jezelf juist daarna extra makkelijk en scheelt dat veel gejaag en gemopper in de ochtend…...

reageer als eerste
Meer berichten