Jenny: ‘Door de begeleiding, variatie in oefeningen en de uitdaging merkte ik binnen een aantal maanden al resultaat. Foto: Otto Walter
Jenny: ‘Door de begeleiding, variatie in oefeningen en de uitdaging merkte ik binnen een aantal maanden al resultaat. Foto: Otto Walter

60-plussers werken zich in het zweet

U hebt vast weleens gehoord van bootcamps of CrossFit. Bij deze sporten denkt u misschien aan twintigers die meteen na hun werk of studie in de sportschool staan om hun spieren en souplesse te trainen. Maar er is meer: In Boskoop is het vanaf 16 oktober mogelijk om bij een van de dertien locaties van ZilverFitness te trainen: een sportschool speciaal voor zestigplussers.

Boskoop- Er zijn speciale vakken om 1,5 meter afstand te houden en alles wordt na de les netjes schoongemaakt. De lessen hebben plaats bij CrossFit Limes aan de Woodline aan de sportlaan 1. Overigens is het in Alphen sinds anderhalf jaar mogelijk om bij een van de twaalf locaties van ZilverFitness te trainen.

Spiermassa neemt af
Ben-Anne (53) van ZilverFitness vertelt: “Na je dertigste neemt de botdichtheid af en worden je spieren langzaamaan wat dunner. Elk jaar lever je een klein beetje spiermassa in. Naarmate je ouder wordt gaat dat sneller en op 70-jarige leeftijd is dat gemiddeld 3 procent per jaar. Tien jaar achter elkaar zo’n afname betekent dat je ongeveer 25 procent van je totale spiermassa kwijtraakt. Logisch dat sommige zaken dan moeilijker gaan.” Om juist die spiermassa te behouden,begon Ben-Anne samen met zijn compagnon Malcolm ZilverFitness.

Beweging is het antwoord
Je kunt er helaas bijna niet omheen: corona. Volgens neurowetenschapper Erik Scherder is beweging en krachttraining hét antwoord op corona, omdat dit je afweersysteem op peil houdt, je lijf in conditie houdt en het risico op dementie verkleint. Ook de Gezondheidsraad adviseert om minimaal tweemaal per week bot- en spierversterkende oefeningen te doen, naast 150 minuten per week bewegen.

Trainen in kleine groepen
Begin je liever niet in je eentje aan een nieuwe sport? Dat hoeft niet, want je traint hier in kleine groepen van maximaal acht personen. Altijd onder leiding van gediplomeerde vaste coaches gedurende het gehele lesuur. Ben-Anne: “Het is daarbij de bedoeling dat de oefeningen zwaar genoeg zijn en dat je je spieren gaat voelen. Dat is nodig om sterker te worden. De grootste uitdaging zit in de houdingsspieren. Dit zijn de niet zichtbare, diep gelegen spieren rondom het bekken en tegen de ruggengraat aan. Zij zorgen voor een stabiele romp. Deze spieren train je niet door een wandeling, maar juist met losse gewichten en het hele lichaam.”

In jouw tempo

In Boskoop zijn de trainingen voorlopig op maandag en vrijdag. Hoe meer deelnemers aansluiten bij ZilverFitness, hoe groter het lesaanbod wordt. De leeftijden van andere deelnemers liggen meestal tussen de 55 en 75 jaar. Wil jij hier graag bij aansluiten of ken je iemand die maar al te graag eens ZilverFitness probeert? Neem contact op met Ben-Anne op 030-752 35 48 of

www.zilverfitness.nl

Van de redactie

Elk jaar lever je een klein beetje spiermassa in

Bart van der Spek
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden